ПОЗИЦИЯ НА РЕЖИСЬОРА ПЕТЪР ПОПЗЛАТЕВ

ARTICLE  XXVII
(DECLARATION UNIVERSELLE DES DROITS  DE  L’HOMME)
 
1.
TOUTE PERSONNE A LE DROIT DE PRENDRE PART LIBREMENT À LA VIE CULTURRELLE DE LA COMMUNAUTÉ, DE JOUIR DES ARTS ET DE
PARTICIPER AU PROGRÉS SCIENTIFIQUE ET AUX BIENFAITS QU’EN RÉSULTENT.
 
2.
CHACUN A DROIT À LA PROTECTION DES INTÉRÊTS MORAUX ET MATÉRIELS DÉCOULANT DE TOUTE PRODUCTION SCIENTIFIQUE, LITTÉRAIRE OU
ARTISTIQUE DONT IL EST L’AUTEUR.“
 
“ЧЛЕН XXVII (ВСЕОБЩА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА)
 
1. Всеки човек има право свободно да участва в културния живот на обществото, да се наслаждава на изкуствата, да участва в научния напредък и да се ползва от неговите постижения. 
 
2. Всеки човек има право на закрила на моралните и материалните си интереси, които са резултат от каквото и да е научно, литературно или художествено произведение, на което той е автор.”
 
 
Уважаеми кинокритици, 
 
Всеки критически материал, критическо изказване, словесен или писмен анализ, е задължителна част от здравословното възприемане на потенциалната публика на всяко филмово произведение. 
 
В качеството си на граждани, ЧЛЕН 27 точка 1. от „Всеобща декларация за правата на човека“, вие сте в право да бъдете избирани за членове на комисии за окачествяване на проекти, на бъдещи културни продукти, в случая  - филми. Мога да добавя – в Европа участието на кинокритиката е мерило за национален престиж. 
 
Точка 2. на ЧЛЕН 27 защитава вашето право, както и интересите ви от морално, научно, артистично и не на последно място  - от материално естество, защото на всеки критически материал, критическо изказване, словесен или писмен анализ вие сте АВТОРИ, нерядко учители в изграждането на авторско становище на творците! Автори на критически  анализ – труд, с призвание да коригира градежа, като по този начин увеличава принадена художествена, артистична и задължително морална стойност в сътворяването на бъдещ културен продукт (филм). В случая, става дума за финансова подкрепа, отстрана на гражданското общество (или държавата).
 
Само дълбоко съмняващ се в собствения си талант член на киногилдията у нас може да подкрепи идеята за лишаване на кинокритиката от основните й функции на квалифициран, компетентен коректив. Както знаем, ако навремето България не бе подписала цитирания по-горе документ, днес не бихме се гордяли с причастността си към Европа.
                                                                                                                                                                                                      Петър Попзлатев
 
 

НАГРАДА ЗА МЛАД КИНОКРИТИК

Teodora Doncheva
 
Гилдия „Критика“ към СБФД присъди Наградата за млад кинокритик през 2018 г. на името на Камен Тодоров (1928-2011) на д-р Теодора Дончева, гл. асистент в Института за изследване на изкуствата, БАН. Наградата е учредена от съпругата на Камен Тодоров, доц. д.н. Неда Станимирова – Крънзова през 2017 г. Тогава тя бе присъдена на Катерина Ламбринова, редактор в сп. „Кино“.
Честито на наградената!
 
 

СЕЛЕКЦИЯ ОТ КИТАЙСКИ И БЪЛГАРСКИ ФИЛМИ

Odeon

На 25 септември 2018 г. /вторник/, от 20.00 ч. в кино „Одеон” ще се проведе киновечер, посветена на китайското и българското кино. Инициативата е организирана от Китайския културен център в София като част от Международния фестивал за късометражни филми „Нинбо”, основан през 2013 г. Входът е свободен.

 
Програмата включва следните заглавия:
 
Изгубени/迷途, (Китай, 2017, късометражен, 14,2 минути)
Да почукаш на вратата/敲门  (Китай, 2016, късометражен, 10,35 минути)
Охлюви (България, късометражен, 2017, 25 минути)
Три километра/三公里  (Китай, 2014, късометражен,  реж. Дин Джън, 20,5минути)
Плетеница/席 (Китай, 2016, късометражен, 9,01 минути)
Дрехи (България, късометражен, 2016, 23 минути)
Тролеят на късната есен/深秋南车 (Китай, късометражен, 4,34 минути);
 
 
1. Изгубени/迷途, (Китай, 2017, късометражен,  реж. Тан Сяофън, 14,2 минути)
 
Двете преплетени сюжетни линии проследяват как за сделки с наркотици се арестуват нарко-търговците, а от друга страна,  семейните  проблеми  в две китайски семейства. Филмът разкрива усилията на полицейския отдел за борба с наркотиците за опазване на закона и справедливостта, както и предпазването на семейството с непоколебима, но и едновременно грижовна строгост.
Награда от Състезанието за късометражни филми към Системата на полицейските органи на ниво провинция и град.
 
2. Да почукаш на вратата/敲门  (Китай, 2016, късометражен, реж. Джу Дзинлон и Ян Минтиен,10,35 минути)
 
Дядото на Мин Джун умира след като вкъщи никой не успява да се грижи за него, смъртта му се превръща в непреодолима психологическа болка за Минн Джун. След като става доброволка в квартала, тя се опитва с грижи към възрастните хора да утеши скърбящата си душа. Но как ли ще намери пътя към сърцето на дядото Лин, който упорито не приема старостта?
Най-добър филм посветен на доброволчески инициативи на Третото състезание за късометражни филми на правна тематика на техническия град Миенян.
 
3.Охлюви (България, късометражен, 2017, реж. Албена Пунева, 25 минути)
 
Минко, радио-журналист, е в родното си село да види майка си. Неочаквано остро го заболява язвата. Не стига това, ами рано сутрин го буди и високоговорителят, който предава пет пъти на ден службите в джамията.

По-силен ли е гневът от разума? Как мислим за другите и себе си? Защо все забравяме силата, която ни движи напред?

 
4.Три километра/三公里  (Китай, 2014, късометражен,  реж. Дин Джън, 20,5 минути)
 
Един филм, посветен на мечтите, разказва историята на един роден през 80-те години куриер, който мечтае да стане носител на медал. Куриерът ненадейно се оказва на едно състезание за колоездачи в града, той грабва едно променено Феникс колело, изпреварва всички други участници, а публиката се чуди откъде се е появил, как има това колело, и какъв ще е резултатът от състезанието. “Три километра”разказва за епохата, в която един обикновен работник се бори за своята мечта.
Наградата за най-добра режисьор и най-добра мъжка роля на Състезанието“Красивият Нинбо”за късометражни филми - Нинбо (2014)
 
5. Плетеница/席(Китай, 2016, късометражен, реж. Джу Сингуан, 9,01 минути)
 
Как старият майстор от Нинбо ще може да преодолее препятствията по пътя на занаята си, ще може да намери път към сърцето на всеки - това са проблемите, които занимават стария занаятчия. Изкуството да се плетат предмети от изсъхнала трева отдавна е само спомен от детството за възрастните хора от Нинбо. Съкровищата на Нинбо също следват икономическото развитие и са една разцъфтяваща възможност, както се казва в древните поговорки, сезоните се повтарят, животът никога не спира.
 
6.Дрехи (България, късометражен, 2016, реж. Веселин Бойдев, 23 минути)
 
Филмът проследява взаимоотношенията между двама братя, които наскоро са загубили баща си. Нещастието ги сплотява наново и братята правят първи опити да преодолеят отчуждението, натрупано през годините, докато събират и изнасят дрехите на покойника от родния си дом.
 
7.Тролеят на късната есен/深秋南车 (Китай, късометражен, 4,34 минути)
 
За живота на тези, които в бързината забравят мечтите си, а именно в лудешката си фантазия откриват смелостта да бъдат себе си отново...макар и само за една спирка. Филм, създаден от Китайската южна локомотивна корпорация (CSR).
 

Конкурс за национална стипендия "С усилия към звездите"

cultrlPersp webBanners 300 250

Уважаеми г-н Павлов, 

Уважаемо ръководство на Съюза на българските филмови дейци,

Обръщаме се към Вас с молба за съдействие за популяризиране на национална стипендия „С усилия към звездите“ (Per aspera ad astra) в ръководения от Вас професионален съюз. Стипендията е учредена от Фондация „Културни перспективи” и КЦМ 2000 ГРУП по идея на оперната певица Ина Кънчева и всяка година ще подкрепя млади български артисти в пет области на изкуството: визуални изкуства, литература, музика, танц, театър/пърформанс.

Екипът на Фондация „Културни Перспективи“ си е поставил амбициозната задача да открива талантливи млади артисти и да подкрепя онези от тях, чиито качества на личността, характер и талант показват потенциал да се превърнат в суверенни артисти. Водеща е идеята да се поощряват кандидати, които имат потенциал да поемат по пътя на устойчиво развитие, да оставят трайни следи и да формират тенденции в българската и в световната култура.

Кандидатстването за първото издание на конкурса за национална стипендия „С усилия към звездите“ ще се проведе в периода между 24 май и 1 септември 2018 г. Стипендията включва осигуряване на финансова подкрепа за реализацията на личен проект, с който участникът е кандидатствал в конкурса. В зависимост от показаните резултати стипендиантите ще могат да получат и продължаваща подкрепа.

Всеки един стипендиант в съответната категория ще бъде съпътстван в рамките на една година от ментор – пет изключителни личности и свободни артисти, поставящи стандарти на световната културна сцена. През 2018 година стипендиантите в отделните категории ще бъдат съветвани и окуражавани от Недко Солаков, Георги Господинов, Красимира Стоянова, Галина Борисова и Явор Гърдев.

Екипът от учредители, ментори и съмишленици, който стои зад инициативата, силно вярва в обединяващата сила на изкуството и гледа на „С усилия към звездите” (Per aspera ad astra) не просто като на конкурс за стипендия, а като на един нов начин на мислене, който ще демонстрира как се случва промяната към устойчиво развитие.

Уважаеми г-н Павлов,
Уважаемо ръководство на Съюза на българските филмови дейци,

Убедени сме, че подкрепата Ви ще допринесе много за информираността на обществото и ще даде гласност на конкурса, който ще отличи талантливи млади хора, посветили себе си на изкуството.

Разчитаме на Вашата помощ за разгласяване на инициативата чрез ресурсите на на ръководената от Вас институция. Ще бъдем благодарни, ако ни позволите да поставим плакати и флайери с информация за конкурса в творческите бази на Съюза на българските филмови дейци, така че членовете, посетителите и всички заинтересовани да могат да се запознаят с условията на стипендията.

Ще се радваме да споделите наши визии и информация за национална стипендия „С усилия към звездите“ в web сайта и профилите на Съюза на българските филмови дейци в социалните мрежи. Допълнително, при Ваше желание, можем да изработим web банери по размери, подадени от Вас, които да поставите на интернет страницата си.

Надяваме се, че Вашият интерес ще бъде провокиран и ще ни помогнете да открием следващите талантливи артисти на България, които да блеснат на световните сцени.
Оставаме на разположение и сме отворени за идеи от Ваша страна за по-доброто разпространение на информацията за стипендията сред талантливите млади хора – членове, посетители и приятели на Съюза на българските филмови дейци.

С уважение:

Ина Кънчева, Фондация „Културни перспективи“

За повече информация: http://www.culturalperspectives.eu/scholarship

За контакти:
Елица Христова +359 896870194, email: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите., Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Официален сайт на Фондация „Културни перспективи”: http://www.culturalperspectives.eu/

Извънредно Общо събрание на СБФД

С Ъ О Б Щ Е Н И Е
 
На основание чл.27 от Устава, Управителният съвет на Съюза на българските филмови дейци, с решение от заседанието си на 09.02.2018 г. свиква Извънредно Общо събрание на Съюза на 31.03.2018 г. /събота/ от 930 ч. в Дома на киното – ул.”Екзарх Йосиф” 37, гр.София при следния дневен ред:
1. Освобождаване на Председателя на СБФД
2. Избор на нов председател на СБФД
3. Освобождаване на членове на Управителния съвет на СБФД
4. Избор на нови членове на Управителния съвет на СБФД
При липса на кворум, на основание чл.27 от ЗЮЛНЦ и чл.29, ал.1 от Устава на СБФД, събранието ще се проведе в същия ден от 1030 часа, на същото място и при същия дневен ред.
 
УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ НА СБФД
 

Отговор на писмо от Министерството на културата

ДО 
Г-Н БОИЛ БАНОВ
МИНИСТЪР
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
 
17 ноември 2017 г., София
  
ОТНОСНО: Становище по разработване на схема за предоставяне на финансови стимули за филмовата индустрия на Република България
  
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
  
Във връзка с Ваше писмо /вх.№59 от 02.11.2017 г./, изпратено в отговор на искането на г-н Емил Караниколов, министър на икономиката, да изразите своето становище по повод на писмото от NU Boyana Film, бих искал да заявя категоричната позиция на Съюза на българските филмови дейци, която беше формирана след консултации в рамките на кинообщността.
 
СБФД възприема направеното предложение като пореден лобистки почин от страна на NU Boyana Film за въвеждане на финансови стимули, този път обект на потенциално „източване”  е Българската банка за развитие, която е държавна институция, създадена за развитие на националната икономика. 
 
По отношение на приложеното изследване, изготвено през 2015 г. от екип от Министерството на икономиката, е важно да се знае, че отличителна характеристика на България в сравнение с останалите страни-членки, които въвеждат финансови стимули, е данъчната система от 10% ДОД и корпоративен, въведен през 2008 г. Няма аналог в сравнителен аспект във връзка със спецификата на данъчната система и размер на данъчните ставки, също така не е ясно с какъв ресурс за кинопроизводство разполагат страните-членки, принадлежали в миналото към Източния блок. В екипа, подготвил схемата за финансови стимули липсва представител на българската кинообщност или поне  не е посочен експлицитно сред авторите. 
 
Друг ключов момент е отсъствието на предложение за предварителна сертификация на конкретната продукция, отсъстват и каквито и да било критерии за финансиране и кои разходи ще се одобряват. Специално държа да отбележа, че когато български продуцент кандидатства за финансиране от НФЦ, той хипотетично може да получи до 79% от разходите на своя планиран бюджет, а в случай, че кандидатства пред Българската банка за развитие за допълнителни средства, се сблъсква с неясен регламент и анонимни оценители. Необходими са също и категорично дефинирани художествени критерии относно даден  проект за филм с оглед на неговата комплексна оценка.   
 
Позволявам си да Ви напомня, че колеги от филмовата общност от години противодействат на лобистките инициативи на NU Boyana Film – с президентско вето по Закона на инвестициите през периода 2012-2013 г., както и  дело в Конституционния съд. Нашата организация, която е пряко заинтересована от дългосрочното развитие на родното кино, не подкрепя цитираното предложение, още повече, че в управленската програма на правителството изрично е посочено, че няма да бъдат въвеждани допълнителни фискални стимули.
 
С уважение,
 
ПРЕДСЕДАТЕЛ:   /Иван Павлов/                      
                            

Писмо до Народното събрание за бюджет 2018

ДО ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДО ЧЛЕНОВЕТЕ НА 44-то НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОПИЕ ДО ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА НФЦ Г-ЖА ЖАНА КАРАИВАНОВА
 
НС на РБ вх.№ПГ-730-00-69/15.11.2017 г.
  
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ДЕПУТАТИ,
 
На 13.11.2017 г. по инициатива на г-жа Жана Караиванова, директор на ИА НФЦ, беше свикана среща с представителите на филмовите съсловни организации и отделни изявени филмови дейци с цел изграждане на единно становище относно състоянието на българската филмова индустрия към настоящия момент. Всички присъстващи се консолидираха категорично около следната позиция:
 
Без съмнение българското кино в последните 5 години бележи върхови постижения в периода след 1989 година. Категорично доказателство за това са броя на филмите и международните отличия, които те са постигнали. В същото време следва да се направи неблагоприятната за българското кино констатация, че законът за филмовата индустрия не е бил спазван в своята пълнота, като са били намалявани последователно полагащите се по бюджет за филмопроизводството средства, общо за този 5-годишен период в размер повече от 15 милиона лева. Всъщност, от приемането си през 2004 г. досега ЗФИ е бил спазен в частта си за размера на финансиране една единствена година.
 
В следствие на това производственият цикъл на ИА НФЦ към октомври 2017 г. е изключително затруднен и агенцията е изправена пред невъзможността да отговори на изискванията на регулярно и законно номинираните филмови проекти, както и тези, пуснати в производство. 
 
Обнадеждаващо е, че повечето от тези филми, спечелили важни международни награди, са дело на млади автори, често дебюти. Но трябва да се отбележи и това, че средната възраст на българския режисьор, реализиращ своя първи пълнометражен филм, е една от най-високите в Европа. 
 
Ние виждаме като единствено разумно и възможно решение на създадения проблем, отпускането на финансова целева подкрепа за филмопроизводството в България през 2017 г. и лимитирано увеличаване на бюджета за филмопроизводство през 2018 г. Искаме категорично да отбележим, че това не е своеволно искане, а изцяло обосновано от неизпълнението на закона за филмовата индустрия в предходните години.
 
Уважаеми госпожи и господа,
 
Обръщаме се към вас с пълното убеждение, че вие се отнасяте с изключителна отговорност към проблемите на българската култура, защото тя е основополагащ фактор за съхраняването на българската нация. И като вземете предвид изложените обстоятелства ще намерите позитивно финансово разрешение на проблема.
 
С уважение,
 
Иван Павлов, Председател на СБФД
Иван Тонев - А.Б.О.
Борис Траянов - СБФЗ
Радостина Нейкова – БАФТРС
Владимир Андреев – АФП
Мартичка Божилова
Христо Христов
Анри Кулев
Катя Тричкова
Стефан Командарев
Вера Шандел
Росица Вълканова
Весела Данчева
Петър Попзлатев
Светослав Драганов
Кирил Кирилов
Галина Тонева
Тонислав Христов
Илия Костов
Ярослав Ячев
Асен Владимиров
Емилия Стоева – Академика 21
Радослав Спасов
Мира Сталева
Милена Андонова
 
 
 

БЪЛГАРСКИ ФИЛМИ, ОТЛИЧЕНИ С "БРОНЗОВ ВИТЯЗ"

На XXVI международен кинофорум „Златен Витяз”, състоял се в Русия от 22 до 31 май т.г., в който се състезаваха 182 филма от 28 страни, нашите кинотворци бяха отличени с високи награди.

„Бронзови Витязи” бяха присъдени:
- в категорията „игрални филми” на „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син”, режисьор Иглика Трифонова;
- в категорията „ документални пълнометражни филми” на „Приказки от Балканите”, режисьор Михаил Мелтев;
- в категорията „анимационни филми” на „Как се скараха орисниците”, режисьор Анна Харалампиева;
- в категорията „дебютни и студентски филми” за документален пълнометражен дебютен филм „Пустиняци”, режисьор Цветан Драгнев.
В категорията „ документалени късометражни филми” на „Призвание: актриса” –– Диплом „за най-добър сценарий” в лицето на Олга Маркова.

ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ ЗА "ПУСТИНЯЦИ" НА ЦВЕТАН ДРАГНЕВ

На тазгодишното издание на Международния фестивал за документално кино „Загребдокс” журито, оценяващо конкурсната програма на филмите от региона, в състав: Марион Дьоринг, директор на Европейската филмова академия, Мартин те Пас, главен селекционер, Международен документален филмов фестивал в Амстердам (IDFA) и Адемир Кенович, режисьор и продуцент, присъди почетен диплом (special mention) на новия български документален филм „Пустиняци”/Village People на режисьора Цветан Драгнев.

НОВИ ПУБЛИКАЦИИ НА ПЕТЪР КЪРДЖИЛОВ

От 1 февруари 2017 нюйоркското издателство „Нова”, специализирано в публикуването на научна и научно-популярна литература, предлага на читателите своята току-що излязла от печат книга „Филм и кино: Минало, настояще и бъдещи перспективи”, осъществена под редакцията на Джоан Копеланд. В този разнообразен сборник от научни публикации са включени и две статии на нашия колега д-р Петър Кърджилов: „Първите филми, заснети на Балканите (1896–1900)” и „Българските хроникално-документални филми, заснети по фронтовете на Балканите през Първата световна война” (1915–1918)”.

Повече информация ще откриете на официалната страница на издателство „Нова”: https://www.novapublishers.com/catalog/product_info.php?products_id=60408

ВЛАДИМИР КОЙЛАЗОВ ПОЛУЧИ НАГРАДАТА „ОСКАР”

На 11 февруари 2017 г. на церемония в Лос Анджелис, САЩ Владимир Койлазов получи най-престижната награда в киноиндустрията „Оскар”, присъждана от Американската филмова академия. Той е отличен в категорията „научни и инженерни технологии” за оригинална концепция, дизайн и реализация на софтуерния продукт V-Ray, използван в популярни кинозаглавия като „Игра на тронове”, „Доктор Стрейндж”, „Дедпул” и други.

Vladimir Koylazov

75.godini.spisanie.kino